Chip… sokszor halljuk mostanában, de mi is ez pontosan? Miért okoz problémát az autóiparban a hiánya? Hogyan fog a probléma megoldódni? Cikkünkben ezekre a kérdésekre adunk választ.
A chip az egy mikroprocesszor
Egy apró alkatrész, mely oly sok mindent működtet az autókban. Pár éve még kevesebb volt a chip a gépjárműveinkben, manapság azonban rengeteg kényelmi és biztonsági funkciót szolgálnak ki. Eleinte csak a motorirányító elektronikában vagy az automata klíma vezérlőjében kaptak helyet, de mostanra blokkolásgátló, a menetstabilizáló rendszer, a távolságtartó tempomat, a digitális műszeregység, a tolatókamera, a tolatóradar, de még az automata elektromos ablakemelő működését is chip, azaz más néven mikroprocesszor vezérli. Ha táblaleolvasó, sávtartó rendszered, holttérfigyelőd, vészfékeződ van az autódban, az is mind ezekkel az alkatrészekkel került beépítésre.
Ha ekkora szükség van rájuk, hogyan lett hiánycikk az autógyártásban?
Covid-őrület és a chipgyártás kapcsolata
Igen, tudjuk, hogy nagyon uncsi már mindent a koronavírusra fogni, de sajnos az a helyzet, hogy ez a probléma is itt gyökerezett. történt ugyanis, hogy a járvány beköszöntekor az autógyártók attól tartottak, hogy vissza fog esni a forgalmuk a rengeteg lezárás, korlátozás, karantén és home office miatt. Jogos volt a feltételezés akkortájt, így a gyárak sorra kezdték visszamondani a chip-megrendeléseiket, más beszállítók termékeivel együtt.
A valóságban azonban nem lett visszaesés, hiszen az emberek féltek a tömegközlekedést választani. Biztonságosabb volt a saját autóval közlekedni, mint felszállni rengeteg ember közé a buszra, vonatra, metróra. Így az eladások nem csökkentek.

Mindeközben azonban a chipgyártók leszerződtek az elektronikai gyártókkal, mert az ő termékeik iránt is megnőtt a kereslet. Chipek vezérlik ugyanis a laptopokat, tableteket, okostelefonokat is. A chipek gyártói az autóipar által visszamondott megrendeléseket ide csoportosították át.
Mire az autóipar felébredt, már nem tudtak chipet rendelni. Egyszerűen nem volt ekkora a kapacitás a gyártóknál és ha ez még nem lett volna elég leégett Japán egyik legnagyobb chipgyártó üzeme is.
Kényszerleállás az üzemeknél
A korábbi felsorolásból kiderült, hogy főleg a drágább autómárkát gyártóit érinti ez a chiphiány, emiatt kényszerült leállásra itthon az Mercedes és az Audi, de a Suzuki sem úszta meg a dolgot. A gyártók igyekeznek kényszermegoldásokkal javítani a helyzeten, ezért kevesebb chipet igénylő alkatrészt építenek be vagy próbálják azokat más típusokkal kiváltani. Kisebb felszeretséggel gyártják autóikat, hogy kevesebb chipet igénylő alkatrész legyen szükséges hozzá. 2021-ben a világon körülbelül 10 millió autó nem készült el, mely éppen elég ahhoz, hogy autóhiányt okozzon. Sőt, ahogyan korábban írtunk róla, ez a használtautó piacra is kihatott. Erősen, körülbelül 20-25%-kal emelkedtek az árak.
A helyzet megoldására vannak törekvések, épülnek már új gyárak is, de ezek nem szoktak pár nap alatt elkészülni, így sajnos kimondható, hogy a globális chipválság majd csak 2023-ra oldódhat meg leghamarabb.
Addig is várjunk türelmesen és jusson eszünkbe néha, hogy okostelefonunk, laptopunk használatakor vagy amikor felhúzzuk az elektromos ablakot az autónkban mindig ezeknek a kis apró mikroprocesszoroknak köszönhetjük a működést.