A két éve kialakult járványhelyzet rengeteg változást hozott az életünkbe minden területen. Mostanra pedig sok járulékos és hosszú távú változás is beérett, melyekre első körben nem is gondoltunk. Ilyen például az autóvásárlás. Akár használtautót vennél, akár újat, nincs könnyű dolgod. Lássuk mi változott az autópiacon és miért.
Kevesebbet hosszabb idő alatt
Új autó vásárlásánál több problémába is ütközünk. Kétféle lehetőségünk van. Hosszú várólistára kerülünk és körülbelül másfél év múlva bele is ülhetünk új autónkba, melynek addig változhat az ára, a felszereltsége is. Másik lehetőség, hogy választunk a készleten lévő autókból, de ekkor szinte biztosan nem azt kapjuk majd, amire pontosan vágytunk. Más szín, más felszereltség áll rendelkezésre.
Miért van ez így?
Az autóipart szorongatja az alapanyaghiány – kevés az acél -, a globális chiphiány és a magnéziumhiány.
Több gyártó átmeneti gyárleállásokkal reagált a problémára, de azt jól láthatjuk, hogy minden le nem gyártott autóval egyre inkább mélyül a probléma.
A használtautók felé fordulnak
Sokan erre a problémára megvonták a vállukat és azt mondták, vesznek inkább használtautót, nem várnak az újakra, vagy éppen nincs rá annyi pénzük, hogy a változó feltételeket is elbírják. A koronavírus járvány alatt az eddig tömegközlekedők is szívesebben közlekedtek autóval, ezzel viszont ők is növelték a használtautók utáni keresletet és ez azt eredményezte, hogy már abban az esetben is jobban zsebbe kell nyúlnunk, ha nem ragaszkodunk az újhoz.

Ráadásul ha nem veszünk új autót, nem számíttatjuk be a régit sem, így a kereskedésekben csökkent a használtautók száma. A kereslet ezzel együtt megnőtt, így drágultak az árak.
Egy használtautó jelenleg 20-25%-kal kerül többe, mint egy évvel ezelőtt. Vannak autótípusok, melyek 2 éves korukban is annyiért kelnek el, mint újonnan.
Ezt még tudjuk fokozni
Sok reményt nem fűzhetünk az autópiac árainak rendeződéséhez. Sőt, talán még fokozni is tudjuk.
A tartósan magas árakat legvégül az elektromos autók terjedése és a hibrid technológiák széles körű használata fogja megpecsételni.
A környezetvédelmi normák egyre szigorúbbak az autógyártókkal szemben, így azok kitűzték célul, hogy 2030-35 után már nem szeretnének belsőégésű motorral szerelt autót gyártani, sőt hibridet sem. Az elektromos autó pedig drága, hiszen az akkumulátorgyártás is az. Ha találnak megoldást kevésbé nyersanyagigényes akksigyártásra, akkor talán van remény, hogy ne repüljenek el végleg az autóárak.
Ha használtautót vennél
Abban az esetben, ha Te is a használtautó vásárlás mellett döntesz, érdemes egy-két tanácsot megfogadnod. Ne érezd magad rosszul attól, ha nem tudod pontosan mire kell figyelned. Gyere el hozzánk és az Autószerviz Nőknek segít neked abban, mivel kapcsolatban légy résen. Ha már megvetted autód, akkor pedig szeretettel várunk egy teljes átvizsgálásra vagy az átírással kapcsolatos teendők intézésére.